Saturday, August 04, 2007

Viktiga årtal och händelser

Klassiska modeller och årtal
1898 Enzo Anselmo Ferrari föds i Maranello en snöig vinterdag i februari.
1919 Enzos debut som racerförare.
1923 Första vinsten för Enzo där han föräras en vapensköld med en svart stegrande hingst på.
1929 Alfa Romeo bildar ett nytt tävlingsteam efter nio framgångsrika år med bland annat Enzo Ferrari som teamchef. Enzo leder även det nya teamet som kallas Scuderia Ferrari.
1932 Dino Ferrari föds och fadern Enzo slutar officiellt som förare.
1938 Alfa Corse bildas, Alfas nya tävlingsstall. Enzo är återigen chef men kommer snabbt i konflikt med den spanske chefsingenjören Wilfredo Ricart. Han lämnar Alfa Romeo.
1939 Enzo startar konsultföretaget Auto Avio Costruzione i Modena, det blir grunden till bilmärket Ferrari.
1943 Mitt under kriget flyttar Enzo sitt högkvarter till Maranello.
1947 125 S, första Ferrarin föds. Designad av Giachino Colombo som är mannen bakom den klassiska
Colombo V12:an Bilen vann sin första tävling 25 maj 1947 i Roms GP.
1948 166 Inter
1950 Ny V12 på 3,3 liter designad av Aurelio Lampredo.
1951 195 Inter och 212 Inter
1952 342 America
1953 250 Europa Ferrari har
inte bara haft stora motorer. 1953 kom den första 4-cylindriga raceferrarin i 735 S. Motor av designad av Lampredo.
375 America
1954 250 GT & GT Cabriolet
1956 410 superamerica
1957 250 California
250 GT Cabriolet
1959 250 GT Passo corto
1960 250 GT 2+2
400 Superamerica
1962 250 GT Berlinetta 250 GTO, en av Ferraris mest välkända racerbilar.
1963 250 LM. Ferrari byter strategi och placerar motorn i mitten av bilen istället för fram. Ferrari-ägaren Ferrucio Lamborghini kommer i konflikt med Enzo Ferrari och bestämmer sig för att bygga en egen sportbil. 1963 föds 350 GT.
1964 275 GTB & GTS 500 Superfast (Martins favorit med 400 hästars V12. Dubbelt så dyr som en Rolls Royce på sin tid.)
1966 275 GTB4
330 GTC & GTS
365 P Speciale 365 California
1967 365 GT 2+2
Dino 206 GT (Döpt efter Enzos son Dino som dog endast 24 år gammal, men som innan dess hade ett djupgående samarbete med fadern. Dino övertalade sin konservative fader att bygga mittmotorbilar med V6-motor, ett kontroversiellt beslut. Dinobilarna hette från början inte Ferrari och saknade dess emblem.)
1968 365 GTC & GTS
365 GTB4 & GTS4 (Världens superbil numero uno i slutet på 60-talet var utan tvivel 365 GTB4, även kallad Daytona. Med en toppfart på 280 km/tim var Daytona snabbaste bilen.)
1969 Dino 246 GT
1971 365 GTC4 365 GT4 BB (Första mittmotorbilen för gatbruk. Mittmotor var något som Enzo motarbetat i årtionden. Men konkurrens från Lamborghini tvingade honom att tänka om. BB står för Berlinetta Boxer.)
1972 246 GTS
365 GT4 2+2
1973 Dino 308 GT4
1975 308 GTB
208 GT4
1976 400 Automatic
512 BB
1977 308 GTS (Bilen som kördes av Tom Selleck i serien ”Magnum”.)
1980 208 GTB-GTS
308 GTBi & GTSi
Mondial 8
1981 512i BBi
1982 208 GTB-S Turbo
308 GTB-S QV
Mondial Quattrovalvole
1983 Mondial Cabriolet
1984 288 GTO (Ferrari hade inte använt GTO-beteckningen på 20 år (250 GTO) men 288 GTO skulle man tävla med och då passade det utmärkt. O-et står för ”omologato”, alltså godkänd för racing. För att bli godkända var Ferrari tvungen att bygga 200 bilar.)
Testarossa (Andra generationens mittmotorbil känner vi igen från ”Miami
Vice” där Don Johnson rattade en vit bil. Tidigare i serien hade han kört en oäkta Daytona Spider byggd på en Corvette men med Ferrarimotor och kaross. Tv-serien ökade Ferraris försäljning i USA markant och Don Johnson fick en silver-Testarossa av Enzo som ett tack.)
1985 328 GTB-S och 412
1985 3.2 Mondial
3.2 Mondial Cabriolet
1986 GTB & GTS Turbo
1987 F40 (Enzo Ferraris
sista storverk döptes till F40 för att markera 40 år av
Ferrariproduktion. F40 var världens snabbaste bil på sin tid med en toppfart på 324 km/tim, en ynka kilometer snabbare än värsta rivalen Porsche 959)
1988 Enzo Ferrari avlider i juli.
1989 348 TB & 348 TS
Mondial T & Mondial Cabriolet
1991 512 TR
1992 456 GT & 456 GTA (Första stora Ferrarin med mäktig frontmonterad V12-motor sen Daytonaeran)
1993 348 GTB & 348 GTS (Inte den mest glamorösa Ferrarin men den som efter 308 och 328 återigen tog upp tråden efter Dino. Dessa mittmotorbilar med V8 kom att utgöra den ekonomiska grunden i verksamheten, som under några år gick krassligt.)
1994 F355 Berlinetta
F355 GTS
F512M
1995 F50 (superbilen som efterträdde F40 var närbesläktad med Ferraris F1-bil)
F355 Spider
1996 550 Maranello
1997 355 F1 GTS & 355 F1 Spider
1998 456M GT & 456M GTA
1999 360 Modena
2000 360 Spider
550 Barchetta Pininfarina
2002 575 M Maranello
Enzo Ferrari (Tredje superbilen kunde ha hetat F60 men döptes istället till Enzo. En kompromisslös racerbil för gatbruk.)
2003 360 Challange Stradale
2004 550 Superamerica
I dag F430, F430 Spider samt F430 Challenge
612 Scaglietti
599 GTB Fiorano

Andra bloggar om: , , , ,

Add this blog to Del.icio.us, Digg
or Furl
Create Watchlist for this blog

Add this blog to my Technorati Favorites!

No comments: